Peter Wortel

Art en France

L'Art et l'Art de vivre

Peter Wortel

Hij studeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Academie Minerva in Groningen. Hij werkt zowel ruimtelijk als op het platte vlak, met verschillende technieken. Zijn werk heeft vaak een sterk monumentaal karakter. De basis ligt echter altijd bij de lijntekening. Hij tekent naar waarneming en volgt de contouren van het onderwerp. De resulterende tekeningen staan op zichzelf, maar zijn tegelijkertijd goede vertrekpunten voor andere werken. Zoals de reliëfs van verweerd zink en koper of sculpturen en installaties van glas, plastics of hout.

 

Reliefs en sculpturen

Peter Wortel vertelt in zijn atelier over zijn terugkerende thema's in zijn werk zijn architectuur, steden met hun tunnels, trappen, doorkijkjes en de mensen daarin. Het stadsleven. Steden houden een onmiskenbaar verband met het doen en laten van mensen. Peter werkt zowel ruimtelijk als op het platte vlak met verschillende soorten technieken. Het werk heeft vaak een sterk monumentaal karakter.

 

Grafiek

Zijn grafiek is met behulp van een lepel en een baarn tot stand gekomen. Hij gebruikt over het algemeen geen pers maar gebruikt een afwrijf techniek. De drukmethode bestaat uit het afwrijven met een baren en is uit Japan afkomstig. Een baren is een stootkussen gemaakt van lagen karton beschermd met een koord. Het liefs gebruikt Peter de traditionele bamboe baarn. Er zijn nu ook plastic baarn's die uitstekende resultaten geven. Ook deze komen uit Japan. Vaak wordt bij het afdrukken een zijde doek hieromheen gewikkeld om de baarn te beschermen. De structuur van het afwrijven wordt door hem vaak gebruikt als een grafisch element, wat aan het druksel een meerwaarde geeft. De manier van het met de hand afdrukken moet naar zijn mening goed getoond moet worden. De lijnen en vlakken die afgedrukt worden liggen daarbij hoog. De delen die niet afdrukt worden zijn weggesneden. Zijn grafiek is met een roller en drukinkt aangebracht. Op het eerste gezicht is het gewoon zwart maar het zwart gehalte bestaat uit 40% en 20 % transparant en 20% groen. Dat is de reden dat het zwart warm overkomt. Vervolgens wordt er papier op de natte inkt gelegd en wordt dan met dit instrument in één richting afgewreven. Met deze techniek ontstaat er een zeer levendige druksels, doordat er plaatselijk meer druk gegeven kan worden.

 

Hij exposeerde o.a. in het London Transport Museum, het Bury Museum of Art(ook in Engeland) en hij doet mee aan vele nationale en internationale tentoonstellingen. Zo was zijn werk reeds te zien in China, Rusland, de Verenigde Staten en tal van landen in Europa en natuurlijk ook in Frankrijk.

 

Werk in opdracht maakte hij onder meer voor de ING bank, de RABO bank en de Van Mesdag kliniek in Groningen en vele andere bedrijven. Hij organiseert regelmatig workshops waarbij kunstenaars uit verschillende landen elkaar ontmoeten en gezamenlijk werken en exposeren. Verder geeft hij workshops waarbij men hout en lino sneden leert maken. Meer informatie hierover op onze pagina cursussen. Zijn werk hangt bij instellingen, bedrijven, musea in binnen- en buitenland.

Bekijk het fotoboek van Peter. Hier kunt u zien welke van zijn werken te koop zijn en vindt u alle informatie over materiaal, afmetingen en prijzen. U kunt ook mailen naar info@art-en-france.nl

 

Peter werkt ook in opdracht. U kunt een bericht voor hem achterlaten in ons Gastenboek. Of bezoek zijn eigen site.

 

Het atelier van Peter is op afspraak geopend. 7 Rue Vieille Cote, 88240 Fontenoy le Chateau. Tel: 0033 329 382 347. Mobiel: 0031 622 163 417.

 

Terug naar menu

 

Art-en-France © 2017 • Overname van artikelen en afbeeldingen alleen na toestemming van Art-en-France •