Marian Smit

Art en France

L'Art et l'Art de vivre

Marian Smit

 

Jarenlang was textiel hét medium voor Marian Smit (Wassenaar, 1944). Ze werd er in de jaren zeventig in opgeleid in Amsterdam. Dat ze er in de loop van de tijd toch afstand van deed, was niet omdat textiel uit haar gratie was geraakt. Integendeel. Ze spreekt er nog steeds met liefde over. Ze had echter het idee dat het medium haar belemmerde. Omdat ze niet met bestaande stoffen werkte maar alles zelf ontwierp en maakte, werd het voor haar een erg arbeidsintensief medium. Belangrijker wellicht nog was, dat het ontstaansproces – het weven van de stoffen – improvisatie en een grote rol voor het toeval vrijwel uitsloten. Het medium reguleerde te veel haar artistieke vrijheid.

 

De overgang naar papier is daarom niet verwonderlijk. Papier is sneller en het is niet nodig vooraf te bepalen hoe het uiteindelijke werkstuk er moet gaan uitzien. Tijdens het werkproces kan Marian Smit nog steeds allerlei andere beslissingen nemen, zichzelf laten verrassen, zichzelf en het materiaal uitdagen. Papier is directer, flexibeler en meegaander.

 

Bij het creëren gaat ze uit van bestaand papier. Dat kan papier zijn dat eerder een andere functie heeft gehad, bijvoorbeeld wikkels om strengen garen, maar ook ‘maagdelijk’ papier zoals dat in de winkel per vel of op de rol te koop is. De laatste tijd is dat vooral zijdevloei. In allerlei kleuren. Dat bewerkt ze eerst met lijm en vervolgens vormt of ‘boetseert’ ze het rondom dun beeldhouwersschuim. De verschillende onderdelen van het kunstwerk worden met draad of garen met elkaar verbonden. Een ruimtelijke structuur of constructie is het resultaat.

Ze zoekt nadrukkelijk niet naar een bepaalde inhoud of naar de uitwerking van een bepaald thema. Als er al een betekenis in gelegd kan worden, dan doet Marian Smit dat achteraf, meestal via een suggestieve titel.

 

Bijvoorbeeld ‘Family Ties’ of ‘Harmless Army’. Soms legt ze een link met objecten, elementen of organismen uit de realiteit, omdat het werk daar aan doet denken. ‘Toren’ en ‘Frida’s Kraag’ zijn daar een goed voorbeeld van. Vaak geeft ze geen enkele denkrichting aan. Abstractie heeft dan de overhand. Ze laat de interpretatie in die gevallen volledig over aan de fantasie van de kijker. Ze schrikt er niet voor terug een kunstwerk alleen maar ruimtelijk en/of decoratief te laten zijn. Ze is op dat punt wars van pretentie.

 

Het manipuleren van de ruimte is voor haar van belang. Bij haar kleinere (wand)sculpturen doet ze dat minimaal, maar bij haar grote, hangende of neerhangende werken is de ruimte een wezenlijk onderdeel van haar werk. De suggestie bijvoorbeeld van zwermen vogels of bewegende bladeren kan alleen maar bewaarheid worden als de ruimte in het eindresultaat wordt opgenomen. Binnen dat geheel is licht een andere toegevoegde waarde, zeker bij die werken waarbij de verschillende onderdelen een glanzende huid hebben. Licht en beweging zetten dan als het ware de ruimte in beweging.

 

Omdat Smit haar werken niet belast met een bepaalde en daardoor bepalende inhoud, is het voor haar mogelijk en ook prettig om te reflecteren op het werk van anderen, maar ook om met een andere kunstenaar samen te werken en te komen tot één ruimtevullende installatie. Ze deed dat eerder met bijvoorbeeld Maurice Christo van Meyel. Het is zeker niet uitgesloten dat ze dat vaker zal doen.

Het ligt voor de hand een relatie te leggen tussen de sculpturen van Marian Smit en de abstracte ‘mobiles’ van de Amerikaanse kunstenaar Alexander Calder (1898-1976). Het grote verschil is echter dat, juist door het materiaal, de sculpturen van Smit een veel grotere kwetsbaarheid uitstralen.

 

Tekst: Rob Perrée (Amsterdam, november 2011)

 

 

Bekijk het fotoboek van Marian. Hier kunt u zien welke van haar werken te koop zijn en vindt u alle informatie over materiaal, afmetingen en prijzen. U kunt ook mailen naar info@art-en-france.nl

 

Marian werkt in opdracht. U kunt een bericht voor haar achterlaten in ons Gastenboek. Of breng een bezoek aan haar eigen site.

 

Het atelier van Marian is alleen op afspraak geopend. C.G.Wiegersweg 13, 9684 EK Finsterwolde

Tel: [31] 0597 672720 of [31] 06 31359700

 

Terug naar menu

 

Art-en-France © 2017 • Overname van artikelen en afbeeldingen alleen na toestemming van Art-en-France •