Boeken

Art en France

L'Art et l'Art de vivre

Boeken

 

De verkeerde vriend door Gert-Jan van den Bemd

 

Zolang je iets niet ziet, is het er niet, is het nooit gebeurd. Kijken, of beter gezegd zien is dominant, overheerst alle andere zintuigen, dat weet Werner heel goed. Nou ja, meestal en bij de meeste mensen. Murielle is wat dat betreft een uitzondering. Zij merkt meer dan ze ziet. Of hij alcohol gedronken heeft, bijvoorbeeld. Of dat hij vreemd is gegaan, als hij vreemd zou gaan. Merken is een extra zintuig, of misschien is het een combinatie van een aantal zintuigen. In ieder geval is het bij Murielle uitzonderlijk goed ontwikkeld. Alleen is Murielle niet bij het zwembad. Niet dat lijfelijke aanwezigheid noodzakelijk is. Ook achteraf merkt ze dingen op, soms pas jaren later.

 

Hij heeft behoorlijk veel water gedronken, dus intens gekleurd zal het niet zijn. Hij legt zijn handpalmen plat op het oppervlak, dat koel aanvoelt en regelmatig deint als de borstkas van een slapende hond. Hij is als enige in het water. Er is nog een vrouw, in een van de ligstoelen aan de kant, verder is het zwembad verlaten. De vrouw likt aan het topje van haar wijsvinger en slaat een, twee, drie pagina’s om in een tijdschrift. Daarna is haar spuug opgedroogd en likt ze opnieuw, langdurig, alsof haar vinger dan vochtiger zal worden. Alleen al daarom heeft Werner een hekel aan haar. Ze heeft haar rok tot halverwege haar dijen opgeschoven. Ze zijn nog spierwit, als van een wielrenner, maar dan eentje die het niet zo nauw neemt met trainen. En Roos is er ook. Ze staat bij de omheining de knoopjes van haar jurk los te maken. ‘Heerlijk, hè?’ zegt de vrouw met een diepe zucht, waarschijnlijk tegen Werner, maar misschien tegen zichzelf, want Roos heeft ze nog niet gezien.

 

‘Ja, eindelijk zomer’, zegt hij, terwijl de druk in zijn blaas afneemt en een warme golfstroom rond zijn dijen wervelt. Maar het zijn felgele wolken die uit zijn zwarte zwembroek waaieren, als zwaveldampen uit een rustende vulkaan. Misschien komt het door het eten. Haastig maait hij met zijn armen door het water en manoeuvreert weg van de plek.

 

‘Kijk, pap!’

Roos zwaait haar benen over het hekje en laat zich met een onelegante beweging in het water vallen. Een paar seconden later komt ze weer boven. Ze proest en spuugt het water uit haar mond. ‘Je moet je mond dichthouden als je springt.’

Hij stapt met lome passen naar de kant. Hij weet dat ze om zijn nek wil gaan hangen om te zwieren, maar daar heeft hij helemaal geen zin in. Haar borsten hebben niet stilgestaan, afgelopen winter. Het lijken net twee cappuccino’s; koffiekleurige welvingen met een randje wit waar haar gele bikinitopje tekortschiet. En ze wordt te zwaar. Hijzelf ook, maar hij is veertig. Alleen Murielle blijft netjes op gewicht. Ze heeft nog best een strakke buik en slanke benen. Zijn buik staat ook strak, maar dat is toch een ander soort strak.

 

Op het trapje kijkt hij nog even achterom, maar de gele wolken zijn al vervaagd. Hij heeft weleens uitgerekend, languit op een van de plastic ligbedden aan de kant, dat het zwembad twee miljoen liter water bevat. Het leek niet te kunnen, een rekenfout, en hij rekende het opnieuw uit, maar het bleef toch echt twee miljoen liter. Zoveel dat het waarschijnlijk nooit helemaal wordt ververst. Hij kan zich in ieder geval niet herinneren dat hij het ooit leeg heeft gezien. En toch prijkt een certificaat met indrukwekkende stempels en een zegel op het prikbord bij de receptie dat het water vrij is van ziekteverwekkende bacteriën en dat de zuurgraad in orde is. Dat komt misschien omdat de gemeente het water controleert en ook eigenaar is van het zwembad; een slager die zijn eigen vlees keurt. Hij vraagt zich af of zijn donatie van zojuist de zuurgraad heeft beïnvloed. Een halve liter op twee miljoen liter, dat is 0,000025 procent of 0,25 parts per million, dat klinkt mooier. Het is niet aannemelijk. Hoewel, hij heeft weleens gelezen dat een beetje gemorste motorolie een miljoen liter grondwater kan verpesten.

 

De roestvrijstalen buis waarlangs hij zijn hand laat glijden voelt vettig aan – zonnebrand, lichaamsvet – en veroorzaakt kippenvel op zijn bovenbenen. Hij houdt zijn rechterhand een beetje meer dan normaal van zijn heup verwijderd. Straks eerst even wassen. Hij werpt zijn handdoek over zijn schouder, schiet in zijn sandalen en omzeilt het viezige voetenbadje bij het toegangspoortje door over de betonnen richel te lopen. ‘Waar ga je heen?’ roept Roos teleurgesteld. ‘Naar huis.’ En hij denkt: eigenlijk vreemd dat ik de caravan ‘huis’ noem en dat ze toch weet wat ik bedoel. ‘Over een kwartiertje gaan we lunchen.’

 

Het pad van gemalen schelpen knerpt tevreden. Hij kijkt naar de auto’s in de schaduw. Fransen, een paar Belgen en Duitsers, maar voornamelijk Hollanders. Die lijken door hun harde stemmen sowieso in de meerderheid. De meeste veldjes zijn nog leeg, want het is nog te vroeg om de reis te onderbreken. Vanaf een uur of vier begint het hier vol te lopen. Nou ja, vol… echt vol is het volgens hem nooit. De camping is voor de meeste mensen niets meer dan een tussenstop. Bijna niemand blijft hier langer dan een nacht. Het zijn vluchtige passanten, anonieme voorbijgangers, die hij zich nooit meer zal herinneren en zij hem niet. Die wetenschap ontneemt hem de beleefdheid om niet te staren: ongegeneerd bestudeert hij hun gedrag en bezittingen, want kamperen heeft ook te maken met het etaleren van je spullen. Hij loopt langs een kolossale camper, met in het achterste deel een ruimte waarin zich een kleine auto bevindt. De eigenaar staat demonstratief te skottelbraaien in een schotel ter grootte van een tweepersoons jacuzzi. Ernaast zitten back-to-basicstypes met een primitieve shelter op hun knieën achter een eenpitsstel, tussen zakjes gevriesdroogde snijbonen en survival rodekool. Een gezin met een caravan en voor de kinderen twee zilverkleurige koepeltentjes eet met lange tanden aan een plastic tafel: nasi, in afsluitbare kunststof dozen meegenomen van thuis, want dat is handig voor de eerste dag. De vrouw van het gezin doet tegen beter weten in een poging om een potje atjar open te draaien. Thuis lukt dat nooit, dus waarom hier wel? Vakantie maakt overmoedig. Daarom verzuipen zoveel mensen in het buitenland, verdwalen ze, of flikkeren ze van een rots.

 

Hij weet dat ook hij wordt bestudeerd, door nieuwsgierige toeristenogen. Tijdens de vakantie lijken de meest banale dingen ineens interessant, zelfs een stevige man in een zwarte zwembroek. De vrouw onderbreekt haar handeling om even te zwaaien. Haar echtgenoot kijkt naar wie zij zwaait, neemt goedmoedig glimlachend het potje van haar over en steekt ook zijn hand op. Werner zwaait terug en roept ‘Bon appétit!’

‘Leuk hier, hè jongens?’ zegt de vrouw tegen haar kinderen. Hollanders. De caravan staat nog aangekoppeld. Morgenvroeg door, verder naar het zuiden. Dit telt niet. Het zwaaien naar een gezette man in een zwembroek is misschien wel het hoogtepunt

van de dag. Niet iets wat je bijblijft, maar misschien ook wel. Zelf onthoudt Werner ook vaak de meest onzinnige details.

 

ISBN 9789022334966

19,99 euro

Kleine dieren in een grote Wereld door Paul Vens

 

 

Enkele fragmentjes uit het boekje:

 

Dit boekje bevat verhalen over mens & dier. Over een paar dieren welke soms al sinds vele eeuwen in verhalen en sagen genoemd worden, en er al waren voordat de mens op het wereldtoneel verscheen. Zij maken deel uit van een onpeilbaar diep verleden, zoals de salamander, de hagedis, de uil, of de vos. Ze wekken bij mij de indruk dat zij er nog steeds zijn in hun onveranderde, welhaast tijdloze, verschijningsvorm en wezenlijkheid. Boodschappers uit een oude wereld? Maar met steeds een onderliggend vermoeden van verlangen naar andere omgangsvormen tussen hen en de mens.

 

Het leven van deze dieren ziet er soms uit alsof ze vanuit de wijze oudheid een blik werpen op onze hedendaagse wereld. Soms lijkt het alsof zij de mens ervaren als een onbeduidende voorbijganger en stellen zij geen belang in ons, behalve dat zij op veilige afstand blijven. 
Maar ik wil iets anders zeggen over een vermoeden, een stil onderliggend verlangen van dier en mens aan de hand van waarnemingen en ‘toevalligheden’. 
De relaties tussen dier en mens gaan over aanvoelen, inlevingsvermogen en open zijn voor communicatie in al zijn verscheidenheid…………

 

Het kost me tijd en moeite om me te verbinden met de wereld waarin ik nu ben, de vos de vleermuis, de uil in de nacht. Ik maak me langzaam los van de rusteloosheid van het heden, om af te dalen naar de gemeenschappelijke wereld van hen en mij……….

 

Blind gestaard op de dingen van het hier en nu dacht je misschien dat het bestaan begrensd of gekaderd was, tot een hagedis je aankijkt met de blik van vervlogen tijden. Vervlogen tijden? Is niet alles steeds aanwezig, maar of we dat willen opmerken...…

 

Ik begrijp plotseling wat dieren soms doen, hun geluiden naar de hemel roepend en wachtend, luisterend naar de geluiden waar wij ook naar verlangen. In verbinding staan met onze eigen oorsprong, in stilte of roepend en zingend van binnen en luisterend naar het diepste zelf, gereflecteerd vanuit het grote universum……….

 

Paul Vens werkt als componist, muzikant, schilder en schrijver en brengt via verschillende uitgeverijen zijn werk naar buiten. In dit boek observeert en luistert hij naar verschillende dieren in de natuur. Hij maakt via de weg van het hart opnieuw verbinding met de diepere wereld welke deze dieren bij hem oproepen. Een bijzondere plaats in zijn hart hebben de vos, de hagedis en de uil. Welhaast beschrijvingen van paradijselijke sferen van zorgeloze eenheid en rijke beelden en dromen. Dit boekje laat zien dat we innerlijk rijker zijn dan dat we doorgaans merken. Open staan en de tijd nemen om te luisteren naar de natuur kan zoveel subtiele communicatie schenken.

 

ISBN 978-90-810454-4-5

Langs de Kust, van fotograaf Ruud Vos

 

‘Wind, water en stenen; De rotsen worden met elk getijde weer helemaal schoon gespoeld. Er ligt geen vuil. Het is alsof ik me bevind in een onwerkelijk landschap van een computerspel. Ik blijf fotograferen. Bij elke foto denk ik dat het de laatste is, maar na elke foto wil ik verder, dieper tussen en onder de rotsen kruipen.

Hier en daar in de poeltjes schiet een beestje weg. Ik ben alleen op de wereld, ben

onderdeel van tijd en ruimte. Het ontroert.’

 

Sinds 2013 ligt Ruud het accent op het maken van fotoboeken. Hij heeft van zijn werk diverse boeken gemaakt. Deze boeken zijn tegen kostprijs te koop via Blurb. Dit omdat Ruud voor zijn plezier fotografeert en niet van de fotografie afhankelijk is. Zijn fotoboeken dienen in eerste instantie als overzicht voor hemzelf, maar hij deelt ook graag zijn werk met anderen dus u kunt de boeken in zijn geheel op Blurb zien.

Artbook Realisme III, Roel van der Veen

 

Een prachtig boek met werk van 130 nationale en internationale kunstenaars. Met o.a. werk van Art en France kunstenaar Marcel Julius Joosen. Het boek is online te bekijken en te bestellen via de website "Hedendaags Realisme".

Nature, Ambiances. De Corrèze gefotografeerd door Berend Doornenbal

Naast thuisbasis is de Franse Corrèze ook inspiratiebron voor fotograaf Berend Doornenbal. De fotografie is voor hem een middel om af en toe eens weg te dwalen van de dagelijkse werkelijkheid. Een middel om eens even "stil te staan". Hij houdt van eenvoud, overzichtelijkheid en ruimte in composities. Of hij nu in kleur of zwart-wit werkt. Mooie kleur- of grijsnuances, weemoedige weertypen. Eigenlijk tracht hij de dingen zo puur mogelijk aan te pakken. Een foto moet uit de camera komen en niet het resultaat zijn van beeldbewerking. Intuïtief zoekt hij vaak, door compositie en kleurgebruik, rustgevende beelden. Maar dat neemt niet weg dat er soms een serie van foto’s kan zijn met erg felle kleuren.

 

Te bestellen via Art en France. Soepele kaft 15 euro, harde kaft 20 euro. Exclusief verzendkosten.

Frankrijk in 50 fragmenten, Caspar Visser 't Hooft.

 

Al meer dan 25 jaar woont Caspar Visser 't Hooft in Frankrijk, waar hij meerdere malen is verhuisd, van noord naar zuid, van oost naar west. Hij kent het land als weinig anderen. Hij weet wat de Fransen verbindt. Maar hij heeft ook gemerkt dat het land gevarieerder is dan je geneigd bent te denken na een paar zomervakanties in het zuiden of zo nu en dan een weekendje Parijs.

 

In 50 fragmenten geeft hij iets van deze verscheidenheid weer. Nu eens een grappige situatie in een restaurant, een sportschool of tijdens een groepsreis in de bergen. Dan de beschrijving van een verlaten streek, een oude ruïne, of een afgedankte kolenmijn. Of wat gedachten over Franse kunst, literatuur of politiek...

 

Deze prachtige bundel wordt ingeluid met een voorwoord van Nelleke Noordervliet, succesvol schrijfster en onder andere winnaar van de Multatuliprijs.

 

Te bestellen via Bol.Com

De mooiste foto's van de Auvergne, met werk van Kristel Schneider

Onlangs is het boek 'de mooiste foto's van de Auvergne' gelanceerd door Page Centrale in Clermont Ferrand. Het boek bevat foto's van 16 fotografen, elk met 6, paginagrote foto's een korte biografie en interview.

Kristel is erg blij als één van de fotografen deel te mogen uitmaken van dit mooie boek, ieder met een eigen thema. Het hoofdstuk van Kristel heet; 'Verstilde natuur'.

Het boek heeft 165 pagina's en is gepubliceerd met tekst in twee talen, Frans en Engels.

Uitgever Page Centrale

ISBN 979-10-90367-20-3

2015

Het boek is hier te bestellen.

Variations in Trees(Les variations de l'arbres) door Kristel Schneider

 

Een fotografische zoektocht van composities rondom een alledaags onderwerp. Een boom die ons bekend voorkomt en waar we langs lopen zonder er acht op te slaan.

 

Dit boek voert u mee op een grafische reis gemaakt van kleuren en subtiele vormen.

Variations in Trees is een diepgravendegrafische zoektocht naar de vormen en indrukken van de bomen in de Franse Auvergne. Terwijl u de pagina's omslaat wordt u mee gevoerd in een intieme fotogenieke dans en een intense inspiratie.

 

Printing house: Roelofs B.V., Eindhoven, the Netherlands

ISBN: 979-10-699-1261-8

 

Het boek is hier te bestellen.

De Joik van Sjosjana Esther Roozendaal

 

'De Joik' is een een roman over een oeroude verbinding tussen walvis en mens. Het verhaal speelt zich af in Noorwegen en bevat een geschiedenis uit Japan over de liliputter Tanaka en zijn dolfijn. Door toeval worden het mensenkind Hjalmar en de jonge walvis Olaf met elkaar verbonden door een levensdraad. Voor zowel Tanaka als Hjalmar geldt dat hun vaders hier schuldig aan zijn. Het is de vader die dit, om het leven van zijn zoon te redden, recht moet zetten. Het mytisch verhaal over de draad, zon en aarde, doorweeft het boek.

 

Sjosjana Esther Roozendaal werd in 1955 te Amsterdam geboren. Vanaf haar dertiende doorliep ze drie Kunstacademies, waarvan ze de laatste, de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, met lof afrondde. Behalve illustreren en portretteren heeft zij zich jarenlang beziggehouden met theater. Daarin ontdekte ze haar schrijverstalent. Met dit boek waarin zij een protest tegen de illegale walvisvaart laat horen, debuteert zij. Sinds 2008 woont de kunstenares in Frankrijk.

 

ISBN13: 9789048419890

Coup de Coeur? van Hetty Munsters

 

Dagboekfragmenten van Hetty Munsters die in 2006 in de Bourgogne een chambres d'hôtes begon. Ze beschrijft op vaak hilarische wijze wat er zoal op je pad komt als je een huis in Frankrijk koopt. Inclusief 75 succesrecepten van haar table d'hôtes.

 

Bestellen kan via de Facebookpagina van Hetty of hettymunsters@gmail.com € 14,50 exclusief verzendkosten € 3,95 (binnen Nederland).

Littekens –Anke de Vries

 

Zestien jaar na het verschijnen van haar laatste jeugdroman verscheen in februari 2016 een nieuw boek van Anke de Vries, bekend van vele jeugdboekenklassiekers als Blauwe plekken en Belledonne kamer 16. Net als veel van haar andere verhalen speelt de nieuwe jeugdroman Littekens zich af in Zuid-Frankrijk, waar de schrijfster woont.

 

In Frankrijk brengt Clara de vakantie bij haar grootmoeder door – ver van de stad waar iedereen weet wat haar is overkomen. Waar iedereen haar de schuld geeft van wat er gebeurd is.

 

Paul is uit Nederland komen fietsen. Hij heeft moeilijke tijd achter de rug. Tijdens zijn fietstocht brengt hij een nacht door bij monsieur Martin, een oude man die vaker onderdak verschaft aan reizigers. Het is een bijzondere ontmoeting. Maar kort na Pauls vertrek komt monsieur Martin om het leven. Is hij van de trap gevallen of is hij geduwd? En hoe heeft Pauls ontmoeting met Martin te maken met de gruwelijke gebeurtenis waar Clara mee worstelt?

 

Anke de Vries • Littekens • paperback, 168 pag. • ISBN 978 90 477 0778 3 • prijs: € 14,95

 

Terug naar menu

 

Art-en-France © 2018 • Overname van artikelen en afbeeldingen alleen na toestemming van Art-en-France •